اختلاس
اموال عمومی، از جمله تعدیات کارکنان و کارمندان دولت یا وابسته به دولت،
به اموال متعلق به دولت یا اشخاص دیگر است، که همواره به عنوان تهدیدی جدی
علیه دولت و ملت قلمداد میشود.
به
منظور جلوگیری از سوء استفادههای کارمندان دولت از سرمایه و اموال در
اختیارشان و تضمین هر چه بیشتر منافع دولت؛ قانونگذار در صدد حمایت کیفری
از این دسته اموال برآمده که تحت عنوان جرم اختلاس میباشد.
کی از
جرائم مالی و غیر قابل گذشت که رسیدگی آن در صلاحیت دادسرا و دادگاه عمومی
میباشد جرم اختلاس است که قانونگذار در اصل 49 قانون اساسی، دولت را موظف
میکند تا ثروتهای ناشی از اختلاس را گرفته و حسب مورد به بیتالمال یا
صاحب حق عودت دهد و در مواد 6و5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و
اختلاس و کلاهبرداری که مصوب 28/6/1364 مجلس شورای اسلامی است و به تائید
مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسیده است.
البته
قانونگذار تعریف صریح و خاصی از اختلاس ارائه نکرده است اما آنچه از
لابهلای مواد قانونی و نوشتههای اندیشمندان حقوق بدست میآید میتوان
چنین گفت؛ اختلاس یعنی «تصاحب همراه با مسؤلیت اموال دولت یا اشخاص، توسط
مستخدم دولت که بر حسب وظیفه در اختیار وی قرار داشته است به نفع خود یا
دیگری».
عناصر جرم:
عنصر
مادی جرم اختلاس، عبارت است از اینکه مأمور دولت که مالی بر حسب وظیفه به
او سپرده شده، آنرا تصاحب و برخورد مالکانه داشته باشد.
عنصر قانونی این جرم، همان مواد 5 و 6 قانون تشدید است.
و عنصر معنوی جرم، عبارت از این است که اقدامات کارمند مذکور، با سوء نیت باشد.
موضوع جرم اختلاس، اموال منقول است و در اینکه آیا اموال غیرمنقول هم میتواند موضوع اختلاس باشد یا نه؟ اختلاف نظر وجود دارد.
تفاوت اختلاس با خیانت در امانتو تصرف غیر قانونی:
نکته بسیار مهم اینکه باید توجه شود که تصرف غیرقانونی و خیانت در امانت از جرائمی است که شباهت بسیاری با جرم اختلاس دارند،
برخلاف
اختلاس، هرگاه مأمور دولت، قصد تملک وجوه یا اموال دولتی را نداشته باشد،
این عمل تصرف غیرقانونی است و مشمول ماده 598 قانون مجازات اسلامی است. و
مرتکب جرم در اختلاس لزوماً باید مأمور دولت باشد برخلاف خیانت در امانت.
اموال دولتی:
پرسش
دیگر اینکه اموال دولتی، کدام اموالی است؟ طبق نظریه اداره حقوقی 15/3/73
اموالی که از بودجه عمومی کل کشور تهیه میگردد و دراختیار قوای سهگانه
مؤسسات و شرکتهای دولتی و شورای نگهبان قرار میگیرد، برای مثال، اگر
کارمند دولت، گچ،درب و مانند اینها را که متعلق به دولت است در خانه شخصی
خود مصرف و نصب کند، این عمل اختلاس محسوب میشود نه تصرف غیرقانونی».
مجازات مختلس:
طبق
ماده 5 قانون تشدید، اگر مأمور دولت که بر حسب وظیفه، وجوه یا اموالی را
به او سپرده بودند، به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب نماید، مختلس محسوب
و به ترتیب زیر مجازات خواهد شد.
در
صورتی که میزان اختلاس تا پنجاه هزار ریال باشد مرتکب به 6 ماه تا 3 سال
حبس و 6 ماه تا 3 سال انفصال موقت و هرگاه بیش از این باشد به 2 تا 10 سال و
انفصال دایم از خدمات دولتی و در هر مورد علاوه بر رد وجه یا مال مورد
اختلاس به جزای نقدی معادل در برابر آن محکوم خواهد شد.
تبصره 1- در صورت اتلاف عمدی، مرتکب علاوه بر ضمان به مجازات اختلاس محکوم میشود.
تبصره 2-
چنانچه عمل اختلاس، توأم با جعل سند و نظایر آن باشد در صورتی که میزان
اختلاس تا پنجاه هزار ریال باشد مرتکب به 2 تا 5 سال حبس و یک تا 5 سال
انفصال موقت و هرگاه پیش از این مبلغ باشد به 7 تا ده سال حبس و انفصال
دائم از خدمات دولتی و در هر دو مورد علاوه بر رد وجه یا مال مورد اختلاس
به جزای نقدی معادل دو برابر آن محکوم میشود.
مستخدمان
دولتی علاوه بر مجازات مذکور چنانچه در مرتبه مدیر کل یا بالاتر و یا
همطراز آنها باشد به انفصال دائم از خدمات دولتی و در صورتی که در مراتب
پائینتر باشند به 6 ماه تا 3 سال انفصال موقت از خدمات عمومی محکوم
میشود.
مطابق
ماده 7 قانون مذکور، مختلس از تاریخ صدور کیفرخواست از شغل خود معلق خواهد
شد. دادسرا هم مکلف است صدور کیفر خواست را بر اداره یا سازمان ذیربط
اعلام دارد. در صورتی که متهم برائت حاصل کرد ایام تعلیق جزء خدمت او محسوب
و حقوق و مزایای مدتی را که به علت تعلیقش نگرفته دریافت خواهد کرد.
منابع:
1- گلدوزیان، ایرج؛ محشای قانون مجازات اسلامی، تهران، انتشارات مجد، 1383، ص319.
2- شکری، رضا؛ خلاصه مباحث حقوق جزا و جرمشناسی، نشر پردازش، چاپ دوم، 1384.
3- رمضانی، احمد؛ ارکان جرم اختلاس، نامه مفید، شماره 24، زمستان 1379.